Změna velikosti písma
Velikost písma
Vyhledat kód

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /home/kulecniky-raso.cz/index.php on line 519

Pravidla SNOOKER

Pravidla snooker

Obsah:

1. Příslušenství

1. Stůl

2. Koule

3. Tágo

4. Podpory

II. Výklad pojmů

1. Hra (Frame)

2. Sada

3. Západ

4. Sada koulí

5. Hráč v náběhu

6. Strk

7. Koule v ruce

8. Koule ve hře

9. Koule na řadě

10. Hlášená koule

11. Utopení koule

12. Náběh (break)

13. Vyskočení ze stolu

14. Faul

15. Snooker

16. Angle

17. Obsazeno

18. Tlačený strk

19. Skok

20. Minutí

III. Hra

1. Popis

2. Rozestavění koulí

3. Způsob hry

4. Hra z ruky

5. Zásah dvou koulí naráz

6. Nastavování barevných

7. Dotýkající se koule

8. Koule na kraji kapsy

9. Free ball

10. Fauly

11. Tresty

12. Pohyb koule bez zásahu hráče

13. Mat

IV. Hráči

1. Mrhání časem

2. Nesportovní chování

3. Tresty

4. Hráč,který není v náběhu

5. Nepřítomnost

V. Úředníci

1. Rozhodčí

2. Marker

VI. Poznámky

Příslušenství

1. Stůl a) rozměry - hrací plocha, včetně mantinelů, má rozměry 3500mm x 1750mm s tolerancí +/- 3mm

b) výška - výška stolu od podlahy na vrchol mantinelu se pohybuje mezi 850 a 870mm

c) kapsy - kapsy jsou dvě ve vrchních rozích, dvě ve spodních a dvě uprostřed dlouhých mantinelů - čelisti kapes musí být upraveny podle vzorů schválených BSCC (Billiards and Snooker Control Council)

d) Baulk-Line - přímka, nakreslená 700 mm (1/5 délky stolu) od hrany spodního mantinelu a rovnoběžná s ním, se nazývá Baulk-Line a prostor mezi spodním krátkým mantinelem a Baulk-Line se nazývá Baulk

e) “D” - je polokruh nakreslený v Baulk se svým středem uprostřed Baulk-Line a poloměrem 292mm (1/6 šířky stolu)

f) Body - Na podélné ose stolu jsou vyznačeny čtyři body VRCHNÍ BOD (černá) je umístěn 320mm (1/11 délky stolu) od paty svislice pod hranou vrchního mantinelu CENTRÁLNÍ BOD (modrá) je umístěn mezi středovými kapsami a je stejně vzdálen od dlouhých mantinelů PYRAMIDOVÝ BOD (růžová) je umístěn uprostřed mezi centrálním bodem a horním krátkým mantinelem BOD (hnědá) je umístěn uprostřed Baulk-Line

2. Koule

a) koule mají průměr 52,5 mm s tolerancí +0,05/-0,08mm

b) koule musí být stejné váhy s tolerancí 3grm. pro celou sadu

3. Tágo nesmí být kratší než 910mm a nesmí vykazovat žádné výrazné odlišnosti od standartních tvarů a forem

4. Podpory mohou být používány jako most pro tágo

Výklad pojmů

1. Hra je dokončena, když

- je uznána za dokončenou - černá koule je konečně utopená nebo na ni byl zahrán faul

2. Sada se skládá z určitého počtu her

3. Zápas se skládá z určitého počtu sad

4. Sada koulí a) bílá koule (Cue – ball)

b) 15 červených koulí

c) 6 barevných koulí

5. Hráč Osoba, která je “na stole”, je hráčem v náběhu a zůstává jim po dokončení strku v náběhu popř. náběhu

6. a) je proveden, když hráč v náběhu strčí bílou kouli pomocí špice tága - v momentě strčení musí být všechny koule v klidu, a je-li nutné, barevné správně nastaveny

- Cue-ball musí být strčena a ne tlačena

- Cue-ball nesmí být strčena vícekrát než jednou během strku

- V momentě strčení musí mít hráč v náběhu alespoň jednu nohu na zemi

- Hráč v náběhu se nesmí dotknout jiné koule jinak než Cue-ball

- Jedna nebo více koulí nesmí vyskočit ze stolu

c) strk není dokončen, dokud se všechny koule nezataví a rozhodčí nerozhodne, že stůl je pro hráče v náběhu volný

7. Koule v ruce

- Cue-ball je v ruce po spadnutí do kapsy nebo po vyskočení ze stolu

- Zůstane “v ruce” dokud nebyla správně zahrána z ruky nebo nebyl-li (nestal-li) faul,když byla koule na stole

8. Koule ve hře

- Cue-ball je ve hře, není-li v ruce

- Ostatní koule jsou ve hře dokud nespadnou do kapsy nebo vyskočí ze stolu

9. Koule na řadě

- je taková koule, která může být zasažena Cue-ball jako první

10. Hlášená koule

- je taková koule, která je označena hráčem, nebo určena po dotazu rozhodčího, musí být zasažena jako první 11. Utopení koule

a) je, když cílená koule, i po kontaktu s jinou koulí a bez rozporu s pravidly, spadne do kapsy

b) jde-li o barevnou, musí být nastavená správně před dalším strkem nebo konečně utopená podle III.3

c) je-li proveden strk s nesprávně nastavenými koulemi a nebyl zahrán faul

- pokud koule jsou na stole, jsou správně nastavené

- pokud jsou v kapse, jsou znovu nastaveny

12. Náběh

a) je-li koule utopena, stejný hráč pokračuje dalším strkem

b) Break je počet koulí, které byly utopeny během jednoho náběhu (počet bodů)

13. Vyskočení

a) koule je vyskočena ze stolu jestliže skončí mimo hrací plochu nebo kapsu

b) jedná-li se o barevnou kouli, musí být nastavena na své místo podle III. 6. před dalším strkem

14. Faul

- je každá situace v rozporu s těmito pravidly

15. Snooker

a) Cue-ball je “snookerována”, jestliže nemůže být zahrána v přímé linii žádná koule na řadě

b) Je-li v ruce, je “snookerována” pouze v případě, nelze-li nastavit Cue-ball do “D” tak, aby mohlo být hráno v přímé linii

16. Angle

a) Cue-ball je “angleována”, jestliže v přímé linii na kouli na řadě brání čelisti kapsy Angle po faulu

- rozhodčí uzná angle a

- může být hráno z ruky

17. Obsazeno

Bod je obsazen, jestliže na něj nemůže být umístěna barevná koule tak, aby se nedotýkala koule jiné

18. Tlačený strk

Je faul a je dosažen, když špice tága je v kontaktu s Cue-ball

- Cue-ball se dotkne další koule

- Cue-ball se dala do pohybu

Pozn. Případ, kdy Cue-ball se téměř dotýká jiné koule, může být posouzen jako čistý strk, je-li možno Cue-ball jemným nárazem přiblížit ke kouli.

19. Skok

Nastane, když Cue-ball přeskočí některou kouli vyjma případu,kdy nejdříve narazí do jiné koule a až potom přeskočí kouli.

20. Minutí

Je situace, při které se hráči v náběhu nepodaří zasáhnout, pomocí Cue-ball, kouli na řadě.

Hra

1. Popis

Snooker se hraje na anglických kulečníkových stolech a může být hrán dvěmi nebo více hráči. Body jsou udělovány za skórující strky nebo fauly soupeře. Vítězem je hráč (team), který dosáhl nejvyššího skóre, nebo mu bylo vítězství přiřknuto podle pravidla IV. 2. Všichni hráči používají stejnou BÍLOU cue-ball a dalších 21 koulí.

Bodování

červená koule 1 bod

Žlutá koule 2 body

Zelená koule 3 body

Hnědá koule 4 body

Modrá koule 5 bodů

Růžová koule 6 bodů

Černá koule 7 bodů

Skórující strk je takový strk, při kterém je utopena červená koule, následně barevná, dokud nejsou všechny koule utopeny a barevné odehrány (utápěny) v bodovém pořadí.

2. Rozestavění koulí

Na začátku každé hry jsou koule rozestavěny následovně:

ČERNÁ – vrchní bod, RŮŽOVÁ – pyramidový bod, MODRÁ – centrální bod, HNĚDÁ – střed Baulk-line, ZELENÁ – levý vrchol a ŽLUTÁ – pravý vrchol “D”. ČERVENÉ koule jsou nastaveny v trojúhelníku, koule v rohu trojúhelníku je postavena co nejblíže ke kouli růžové (nesmí se dotýkat) a základna trojúhelníku je rovnoběžně s horním krátkým mantinelem.

3. a) hráči jsou povinni určit své pořadí ve hře a toto dodržovat po celou hru

b) první hráč hraje s Cue-ball v ruce a hra začíná prvním strkem

c) Cue-ball – musí jako první zasáhnout kouli na řadě a - nesmí spadnout do kapsy

d) koule, která není na řadě, nesmí spadnout do kapsy

e) každý první strk v náběhu je koule na řadě koule červená, je-li červená koule utopena, je skórující (může být utopeno i více červených naráz)

f) je-li červená koule utopena, další koulí na řadě je koule barevná..Barevná je znovu nastavena.

g) dokud nejsou všechny červené koule utopeny, náběh pokračuje utápěním červených a barevných střídavě.

h) jestliže hráč v náběhu neskóruje nebo chybuje, další hráč pokračuje z pozice Cue –ball

i)barevné koule potom přicházejí na řadu podle vzestupného pořadí svých hodnot (III.I.) a jsou-li utopeny zůstávají v kapsách.

j) zůstane-li na stole pouze černá koule, vnoření nebo faul končí hru v případě nerozhodného skóre

- černá se znovu nastavuje

- hráči losují

- hráč v náběhu hraje z ruky

- další utopení nebo faul končí hru

k) hráč v náběhu je povinen zasáhnout kouli na řadě nejlépe jak umí. Dosáhne-li rozhodčí přesvědčení, že bylo pravidlo porušeno, ohlásí faul a minutí.

4. Hra z ruky

Při hře z ruky musí být Cue-ball odehrána z pozice uvnitř “D”

5. Zásah dvou koulí naráz Dvě koule, jiné než červené nebo free ball a koule na řadě, nesmí být zasaženy naráz

6. Nastavení barevných

a) má-li být barevná koule znovu nastavena a bod pro její hodnotu je obsazen, je nastavena na nejbližší vyšší bod

b) je-li více barevných koulí, které mají body pro nastavení obsazené, má koule s vyšší bodovou hodnotou předno

st c) jsou-li všechny body obsazeny, barevná koule musí být nastavena nejblíže k bodu její hodnoty a hornímu mantinelu

d) v případě černé a růžové, kdy plocha mezi bodem a horním mantinelem je obsazena, může být koule nastavena na centrální čáru nejblíže před bod její hodnoty

7. Dotýkající se koule

a) dotýká-li se Cue-ball jiné koule, rozhodčí je povinen ohlásit “dotýkající se koule”

b) hráč v náběhu je povinen hrát od této koule,p> c) žádné tresty se neudělují, hraje-li hráč od koule, v následujících případech

- koule není na řadě

- koule je na řadě a hráč ohlásí tuto kouli

- koule je na řadě a hráč ohlásí a zasáhne jako první jinou kouli

8. Koule na kraji kapsy

a) koule spadlá do kapsy bez zásahu jinou koulí se znovu nastavuje na stejné místo

b) mohla-li být zasažena koulí, kterou obsahoval strk, všechny koule se znovu nastaví a strk se opakuje

c) jestliže koule balancuje na kraji kapsy a následně do ní spadne, nenastavuje se

9. Free ball

a) po faul, je-li koule “snookerována”, rozhodčí ohlásí free ball

b) pro další strk může hráč označit jakoukoliv kouli jako kouli na řadě

c) pro takový strk má označená koule bodovou hodnotu koule na řadě

d) faul je, když Cue-ball

- nezasáhne označenou kouli jako první

- v případě růžové a černé je “snookerována” free ball

e) je-li free ball utopena

- je znovu nastavena a

- bodová hodnota koule na řadě je skórující

10. Fauly

a) je-li dosaženo faulu - nebude-li tak učiněno rozhodčím nebo soupeřem před další strkem, je faul prominut

- nesprávně nastavené koule zůstávají na svých místech, koule mimo stůl, musí být správně nastaveny

- všechny body dosažené před faulem jsou skórující

- další strk je prováděn z pozice Cue-ball

b) v případě více než jednoho faulu v jednom strku se započítává nejvyšší dosažený bodový postih

c) hráč, který dosáhl faulu

- je postižen předepsaným počtem bodů (body jsou přičteny soupeři)

- hraje znovu, vyžaduje-li to soupeř

- při porušení pravidla III. 3.k) hraje vznik znovu z originální pozice, vyžaduje-li to soupeř

11. Tresty

Následující situace jsou fauly a jsou trestány čtyřmi body nebo více

a) hodnota koule na řadě: strk

- koule není v klidu (II.6)

- strčení Cue-ball vícekrát než jednou (II.6)

- obě nohy nad podlahou (II.6)

- mimo náběh (III. 3)

- nesprávně z ruky (III.4)

- Cue-ball mine všechny koule (III.3)

- Cue-ball spadne do kapsy (III.3)

- Snookers free ball (III.9)

- Skok (II.19)

b) hodnota koule na řadě

- koule, která není na řadě, padne do kapsy (III.3)

- Cue-ball zasáhne jako první kouli, která není na řadě (III.3)

- Tlačený strk (II.18)

- Strk s nesprávně nastavenou koulí (II.11)

- Dotek koule jinak než špicí tága (II.6)

- Vyskočení koule ze stolu (II.13)

c) bodová hodnota koule na řadě nebo vyšší bodová hodnota koulí, které Cue-ball zasáhla současně (III.5)

d) sedmibodový trest

- po utopení červené koule proveden faul před nahlášením koule na řadě

- použije koule mimo stůl (např. měření vzdálenosti od mantinelu)

- hraje červenou kouli mimo pořadí

- použije jako Cue-ball jinou kouli než bílou

12. Pohyb koule bez zásahu hráče

Koule,která se pohne bez zásahu hráče v náběhu, je znovu nastavena rozhodčím

13. Mat

Uzná-li rozhodčí matovou situaci, musí varovat hráče, nevyřeší-li situaci během náběhu krátké chvíle, prohlásí hru za nerozhodnou

Hráči

1. Mrhání časem

Uzná-li rozhodčí neúměrnou časovou prodlevu před strkem, popř. během náběhu, upozorní hráče na možnost diskvalifikace

2. Nepřístojné chování

Za odepření pokračovat v partii nebo za chování, které podle názoru rozhodčího je úmyslné nebo vytrvalé nepřístojné, bude hráč vyloučen ze hry.

3. Tresty

Je-li hra ukončena podle předcházejících pravidel (IV.1.,2), viník

- prohrává sadu

- ztrácí všechny dosažené body

- soupeř si připisuje body za všechny koule, které jsou na stole (červená = osm bodů)

4. Nehrající

Se vyvaruje, pokud se hraje, stání nebo pohybu v jeho zorném poli, měl by sedět nebo stát dostatečně daleko od stolu

5. Nepřítomnost

-opuštění místnosti, kde se hraje, musí mít důvod – bude následně posouzeno

- při opuštění místnosti může hráč určit zástupce, který bude střežit jeho zájmy a, bude-li to nezbytné, dožadoval se uznání faulu.

Úředníci

1. Rozhodčí

a) rozhodčí musí

- být solidním soudcem a plně ovládat pravidla

- zasáhnout, kdykoliv vidí rozpor

- na žádost hráče vyčistit Cue-ball

b) rozhodčí nesmí

- odpovídat na otázky, které nejsou v pravidlech

- dát jakékoliv znamení hráči týkající se hry

- svým chováním ovlivňovat hladký průběh hry

c) má právo porady s diváky

2. Marker

Zapisuje skóre a je nápomocen rozhodčímu při plnění jeho povinnosti

Poznámky

- koule nebo celá sada může být vyměněna pouze na popud hráčů nebo rozhodčího

- hráč má právo nastavit i sejmout podpěru ze stolu a odpovídá za to

- na dotaz rozhodčího musí hráč označit kouli na řadě

- je právem hráče v náběhu přesvědčit se o správném nastavení všech koulí

- červené koule se nikdy nenastavují, mimo situace, kdy soupeř může těžit z faulu

- může být proveden skok o mantinel

- hráč, který provádí první strk, se střídá vždy po hře

- souhrn skóre se provádí pouze v případě nerozhodného počtu vyhraných sad

- na dotaz o správnosti nastavení koulí je rozhodčí povinen odpovědět

- skončí-li Cue-ball za hranou koulí na odvrácené straně této koule, i když se během své dráhy dotkla této koule, je to považováno za jump (skok)

- pokud Cue-ball přeskočí hranou kouli až po nárazu do mantinelu, může být strk považován za správný

- rozhodčí nesmí odpovídat na otázky týkající se rozdílu ve skóre

- na žádost hráče v náběhu mohou rozhodčí nebo marker pohnout některým ze svítidel nebo je přidržet, aby nepřekáželo ve hře

Foto - Pravidla SNOOKER

hot line: 777 862 263